La XVI Trobada d’entitats culturals de l’antiga Diòcesi de Tortosa analitzarà a Ares del Maestrat les causes i les conseqüències dels pobles abandonats

PerA.C. Les 4 Denes

Ares del Maestrat acollirà el pròxim dissabte 30 de novembre la XVI Trobada d’entitats i associacions culturals de l’antiga Diòcesi de Tortosa, que enguany porta per títol ‘El despoblament de les zones rurals a la zona de l’antiga Diòcesi de Tortosa’. És la primera vegada que la Coordinadora d’entitats del Maestrat figura entre els organitzadors, entre els quals destaca l’Institut Ramon Muntaner (IRMU), al costat de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana (CCEPC) i Maestrat Viu, els quals volen obrir un debat per esbrinar el perquè de l’abandonament dels pobles en aquesta zona, així com les seves conseqüències, entre altres aspectes.

Entre les conferències que s’hi podran seguir es troben la que impartirà el professor de sociologia de la Universitat Jaume I, Vicent Querol, «Nova ruralitat i despoblament» i la que pronunciarà el geògraf i professor de la URV, Josep M. Piñol sota el títol de «Terres de l’Ebre: el despoblament com a símptoma, l’estratègia com a tractament».  Les conferències es completaran amb una ronda d’experiències a càrrec de diferents entitats del territori, com la Comissió Cívica del patrimoni de les Terres de l’Ebre o Maestrat Viu; amb una taula rodona amb tots els ponents de la jornada i amb la presentació de projectes de la CCEPC i de l’IRMU.

Després del dinar hi haurà l’opció de participar en una visita guiada al nucli urbà i al castell d’Ares del Maestrat i durant tot el dia s’hi podrà visitar l’exposició «Memòria glaçada: la gelada de 1956» del Grup Terres de Cruïlla.

La XVI Trobada d’entitats culturals de l’antiga Diòcesi de Tortosa s’emmarca en el projecte «Pobles abandonats: una herència universal per al coneixement desenvolupament del territori», liderat per l’IRMU, que pretén estudiar aquest fenomen en un període de tres anys en el conjunt de territoris de parla catalana.

La participació en la trobada del dia 30 és gratuïta però igualment cal formalitzar la inscripció a merce@irmu.org. El dinar també necessita inscripció i té un preu de 17 euros.

Quant a l'autor

A.C. Les 4 Denes author